دعا كنيد كه سوسك حمام منقرض نشود!

معرفي برترين متدهاي آرايشي

دعا كنيد كه سوسك حمام منقرض نشود!

۳۴ بازديد

 

از بين بردن حشرات موذي, سوسك هاي حمام

 

 

اگر از شما بخواهند فهرستي از منفورترين موجودات روي زمين تهيه كنيد، احتمالا سوسك‌هاي حمام يكي از اولين جانداراني هستند كه به ذهنتان مي‌رسد. آنها بزرگ و زشت هستند، سريع حركت مي‌كنند و اغلب در كثيف‌ترين و غيربهداشتي‌ترين نقطه ممكن مي‌توانيد پيدايشان كنيد. با اين حال بهتر است ديگر آرزوي انقراض آنها را نداشته باشيد چون همزمان از بين رفتن گياهان، جنگل‌ها، پرندگان و زيست‌بوم‌هاي بسياري را آرزو كرده‌ايد.

 

پژوهش تازه‌اي نشان مي‌دهد اين حشرات نامطبوع وظيفه حفظ بقاي زيست‌بوم‌هاي روي زمين و چرخه غذايي را به عهده دارند. آنها اغلب از مواد آلي در حال فساد تغذيه مي‌كنند كه سرشار از نيتروژن هستند و نه‌تنها مي‌توانند منبع غذايي باارزشي براي پرندگان و پستانداران كوچكي كه آنها را شكار مي‌كنند باشند، بلكه نقشي اساسي را در چرخه نيتروژن ايفا خواهند كرد.

 

Srini Kambhampati، مدير و استاد دانشكده زيست‌شناسي دانشگاه تگزاس معتقد است انقراض سوسك‌هاي حمام مي‌تواند چرخه نيتروژن در طبيعت را با مشكلات متعددي مواجه كند. او كه سال‌هاست روي اثر زيست‌محيطي اين حشرات كار مي‌كند، مي‌گويد: «سوسك‌هاي حمام از مواد آلي در حال فساد تغذيه مي‌كنند كه سرشار از نيتروژن هستند. آنها اين ماده باارزش را در مدفوع خود به شكلي به خاك برمي‌گردانند كه آن را حاصلخيز و بسيار غني مي‌كند و براي گياهان قابل استفاده است. به عبارت ديگر از بين رفتن اين جانداران اثرات مخرب جبران‌ناپذيري روي سلامت جنگل‌ها و به شكل غيرمستقيم روي جانداران ساكن زيست‌بوم آنها خواهد داشت».

 

 

 

علاوه بر اين حدود 5 تا 10هزار گونه مختلف سوسك روي زمين زندگي مي‌كنند كه يك منبع غذايي مهم براي بسياري از پرندگان و پستانداران كوچكي مانند موش‌ها به شمار مي‌روند. با نگاهي به چرخه غذايي مي‌بينيم اين شكارچيان مي‌توانند غذاي گروه ديگري از حيوانات را از گربه‌ها و گرگ‌ها گرفته تا خزندگان و پرندگان شكارچي بزرگتر مانند عقاب‌ها تأمين كنند. در نتيجه هر گونه كاهش جمعيت سوسك‌هاي حمام مي‌تواند تأثيري غيرمستقيم روي منابع مورد نياز بسياري از گونه‌هاي گياهي و جانوري روي زمين داشته باشد.

 

البته چندان هم جاي نگراني نيست، اين حشرات از معدود جانداراني هستند كه به نظر مي‌رسد حتي اگر دماي زمين به شدت افزايش يابد و يا خداي ناكرده جنگ سوم جهاني رخ دهد و سلاح‌هاي اتمي به كار گرفته شوند باز هم خيال انقراض نخواهند داشت!

منبع:

https://www.beytoote.com/housekeeping/skill/pray-cockroach-extinct1.html

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.