آرشیو شهریور ماه 1399

معرفي برترين متدهاي آرايشي

رژ لب هاي سرطان زا كدامند؟

۴۶ بازديد

رژ لب هاي سرطان زا

حتما بايد ‌دنبال رژلب سالم باشيد چون لب‌ها يكي از حساس‌ترين قسمت‌هاي بدن هستند

 

فرمالدئيد كه در خيلي از اين محصول‌ها مثل رژ لب، لاك ناخن و... يافت مي‌شود، مي‌تواند باعث التهاب و تحريك پوستي شده و درصورت تماس مزمن باعث ضعف عمومي شود.

وقتي قصد خريد لوازم آرايشي داريد، ممكن است پيدا ‌كردن رنگ دلخواه كه با رنگ‌ پوست متناسب باشد براي‌تان مشكل باشد اگر علاوه بر اينها دنبال يك ماده‌ آرايشي ايمن و غيرسمي هم باشيد كه هيچ‌گونه خطري براي سلامت شما نداشته باشد و بعدها شما را دچار مشكلات متعدد نكند، كار سخت‌تر مي‌شود. شما بهتر مي‌دانيد كه بايد هميشه ‌دنبال مواد آرايشي غيرسمي باشيد به‌خصوص بعضي از لوازم آرايشي بسيار مهم‌تر هستند مثلا حتما بايد ‌دنبال رژلبي سالم باشيد چون لب‌ها يكي از حساس‌ترين قسمت‌هاي بدن هستند.

دكتر استكي مالكان، عضو انجمن مواد آرايشي سالم و نويسنده كتاب تنها دنبال صورت زيبا نباشيد معتقد است: «پوست به‌شدت مواد مختلف روي خود را جذب مي‌كند و علاوه بر اين مواد شيميايي كه روي لب‌هاي‌تان استفاده مي‌كنيد به راحتي مي‌توانند وارد دهان شما و بعد وارد دستگاه گوارش شوند.»

بعضي از مارك‌ها تمام مواد مصرفي‌‌شان را روي برچسب محصول توليدي‌ نمي‌نويسند بنابراين يك مقدار انتخاب ماده آرايشي سالم مشكل‌تر مي‌شود و مي‌توان به راحتي مواد آرايشي سمي را تشخيص داد. انجمن مواد آرايشي سالم و ايمن ليستي از مواد شيميايي مضر را منتشر كرده‌ كه در ادامه مطلب هر كدام را براي شما توضيح مي‌‌دهيم.
 
اختلال در فعاليت غدد


ماده خطرناك 1: پارابن
روي برچسب رژلب را نگاه كنيد و ‌دنبال هر عبارتي باشيد كه در آن واژه paraben وجود دارد، مثلا عبارت propylparaben، ethylparaben و. . . كه نشان مي‌دهد يكي از مواد هم‌خانواده اين ماده مضر در رژ لب وجود دارد. اين ماده شيميايي مي‌تواند فعاليت‌هاي غددي را كمي مختل كند يعني به عبارت ساده‌تر مي‌تواند وضعيت هورمون‌ها را در بدن شما به هم بزند. اين ماده به‌طور وسيعي در مواد آرايشي استفاده مي‌شود و درواقع يك ماده نگهدارنده است كه از رشد ميكروب‌ها جلوگيري مي‌كند، اين ماده همچنين در ريمل، كرم‌هاي صورت، ضدآفتاب‌ها، دئودورانت‌ها و. . . . وجود دارد.
 
ايجاد‌كننده حساسيت‌هاي شديد


ماده خطرناك 2: اكسي بنزون
اگر خواستيد رژلب يا هر نوع كرم مخصوص لب بخريد كه روي آن ادعا شده بود كه از لب‌هاي شما در مقابل اشعه‌هاي مضر آفتاب محافظت مي‌كند حتما روي برچسب آن را ببينيد تا در آن اكسي بنزون (Oxybenzone) نباشد، اين ماده مي‌تواند باعث به وجودآمدن حساسيت يا اختلال هورموني شود حتي مي‌تواند به سلول‌ها نيز آسيب برساند.
 
به وجود آورنده اختلالات هورموني


ماده خطرناك 3: فتالات
واژه فتالات كه به‌صورت Phthalates ممكن است روي برچسب رژ لب ديده شود ماده‌اي است كه در آزمايشگاه مشخص شده و باعث به وجود آمدن اختلالات هورموني مي‌شود و با آزمايش روي حيوانات نيز مشاهده شد در جنين آنها نقص‌هايي را به وجود مي‌آورد. معمولا دو قسم از اين ماده در مواد آرايشي استفاده مي‌شود؛ يكي بنزيل فتالات (BBP) و ديگري دي‌بوتيل فتالات (DBP).
 
سرطان‌زا


ماده خطرناك 4: بوتيل هيدروكسي
ماده بوتيل هيدروكسي كه روي برچسب ماده آرايشي شما به‌صورت (Butylated Hydroxyanisole) نوشته مي‌شود به‌عنوان يك ماده نگهدارنده شناخته مي‌شود اما چندي پيش موسسه ملي سم‌شناسي ايالات‌متحده اعلام كرد، مي‌تواند منجر به سرطان شود اما متاسفانه در بسياري از مواد آرايشي و بهداشتي مثل رژ لب و خط‌چشم اين ماده وجود دارد.
 
به وجود آورنده عوارض داخلي


ماده خطرناك 5: فرمالدئيد
فرمالدئيد كه در خيلي از اين محصول‌ها مثل رژ لب، لاك ناخن و... يافت مي‌شود، مي‌تواند باعث التهاب و تحريك پوستي شده و درصورت تماس مزمن باعث ضعف عمومي شود. رنگ‌هاي شيميايي متعددي كه در محصول‌هاي مختلف به‌ويژه در محصول‌هاي زيبايي و آرايشي مصرف مي‌شود، مي‌تواند درصورت رعايت نكردن استانداردهاي خاص، مشكل‌ساز باشد و علاوه بر عوارض پوستي، مي‌تواند عوارض متعدد داخلي نيز داشته باشد.

منبع:

https://www.beytoote.com/attire/service-attire/are4-carcinogenic-lipstick.html

تاريخ انقضاي لوازم آرايشي چقدر است؟

۵۶ بازديد

 

منع:تاريخ انقضاي لوازم آرايشي

هر لوازم آرايشي تاريخ انقضايي دارد ، كه بايد به آن دقت كرد

 

هر لوازم آرايشي تاريخ انقضايي دارد كه معمولا بر روي تيوپ آن درج شده است. البته جداي از آن در بيشتر محصولات آرايشي يك تاريخ انقضاي ديگري نيز درج مي شود كه مبني بر مدت زمان استفاده از محصول پس از بازشدن در آن است. در اينجا يك نمودار از زماني كه ما بايد آن ها را دور بريزيم آمده است.

رژگونه (18-12ماه)
به تاريخ انقضاي رژگونه ها دقت كنيد. اگرچه رژگونه پودري يك ماده آرايشي خشك است، اما به مرور زمان و گذشتن از تاريخ مصرف آن، بايد كنار گذاشته شود. اين موضوع در مورد نوع كرم آن بسيار مهم است. تاريخ انقضاي رژگونه ها معمولا بين 12 تا 18 ماه است.

رژلب (18-12 ماه)
رژلب از آن دسته لوازم آرايشي است كه دير فاسد مي شود، اما به دليل برخورد زياد با لب و دهان نبايد از آن ها زياد استفاده كرد. خصوصا بعد از سرماخوردگي يا بيماري هاي دهان و لب، رژلب تان را عوض كنيد. ظاهر رژ لب فاسدشدن آن را نشان مي دهد. رژ لب هاي جامد وقتي سفت مي شود و خوب روي لب نمي نشيند و رژلب هاي مايع وقتي چسبناك مي شود، بايد با آن ها خداحافظي كنيد. عمر مفيد يك رژلب بين 12 تا 18 ماه است.

مداد چشم (24-18 ماه)
دورانداختن مدادهاي قديمي بسيار مهم است. از آنجايي كه چشم ها بسيار حساس هستند، مراقبت و نگهداري موادي كه با چشم سروكار دارد، بسيار سخت است. براي اينكه عمر مداد خط چشم را بيشتر كنيد، آن را به كرات بتراشيد تا پوشش بيروني مداد تراشيده شود. اگر از مدادهاي خود به درستي نگهداري كنيد، حدود 18 تا 24 ماه باقي خواهدماند.

منبع:

https://www.beytoote.com/attire/service-attire/expiry4-date-غير مجاز مي باشدmetics.html

نكته هايي درمورد استفاده از لوازم آرايشي (بخش دوم)

۴۹ بازديد

 

لوازم آرايش,محصولات آرايشي, استفاده از لوازم آرايشي

انواع پوست‌ها در گروه‌بندي به شش دسته تقسيم بندي مي‌شوند اما به طور كلي سه گروه از پوست‌ها بيشتر در معرض آسيب هستند.

 

- در رنگ بندي يا تعيين انواع پوست، كدام رنگ از پوست حساس‌تر هستند؟
انواع پوست‌ها در گروه‌بندي به شش دسته تقسيم بندي مي‌شوند اما به طور كلي سه گروه از پوست‌ها بيشتر در معرض آسيب هستند.پوست‌هاي روشن در معرض نور مستقيم خورشيد دچار كك و مك مي‌شوند و بيشتر از خود واكنش پوستي يا التهابي نشان مي‌دهند.زناني كه پوست‌هاي تيره دارند اگر در نواحي از پوست شان در اثر مواد آرايشي لك ايجاد شود ديرتر به درمان پاسخ مي‌دهند.

- خطرناك‌تر  از همه ؛  ريمل
ريمل خطرناك‌ترين لوازم آرايشي است كه بايد زود به زود دور انداخته شود. اين لوازم آرايشي محل اسكان انواع باكتري است كه در محيط گرم و تاريك درون آن، جا خوش كرده‌اند و با هر بار استفاده مي‌توانند به چشم‌ها انتقال يابند. از عوارض آن، عفونت‌هاي چشمي و در موارد شديدتر، نابينايي است.
ريمل بايد هر چند ماه يكبار(در حالت ايده‌آل 2 تا 3 ماه و نهايتا 6 ماه) عوض شود،با باز شدن درريمل اكسيژن روي مواد تشكيل‌دهنده ريمل تاثير گذاشته و كاري مي‌كند كه باكتري‌ها درون آن جمع شوند. وقتي باكتري‌ها درون ريمل تجمع كنند، مي‌توانند باعث قرمزي، خارش يا حتي گاهي ورم ملتهبه و گل‌مژه در ناحيه چشم‌ها شود.
از طرف ديگر هربار كه برس ريمل را بيرون مي‌آوريد، از آن استفاده مي‌كنيد و دوباره آن را سر جايش برمي‌گردانيد، در اين مسير برس تعدادي باكتري جذب مي‌كند و آن را درون ريمل مي‌برد.

- برخي از انواع رژها سرب دارند؟
امروزه سعي براين شده كه ميزان سرب موجود در رژلب ها را به حداقل برسانند اما همچنان بسياري از انواع رژلب ها كه مقادير بالايي سرب دارند. خوردن رژلب باعث مي شود، سرب به درون بدن نفوذ كرده و خطراتي را به دنبال داشته باشد. (FDA) اعلام كرده، سرب بالاي موجود در برخي از رژلب ها مي تواند نگراني هاي جدي را به دنبال داشته باشد.

- بهترين روش براي پاك كردن آرايش از روي پوست صورت چيست؟
استفاده از محلول‌هاي شست‌وشوي آرايش بايد مطابق با نوع پوست صورت خريداري شود.بهتر است براي پوست‌هاي خشك از لوسيون شست‌وشو دهنده،صابون مخصوص يا ژل شست‌وشو استفاده شود همچنين محلول‌ها و تونيك‌هاي شست‌وشو يا صابون‌هاي گليسيرينه يا كرم دار آسيب كمتري به پوست وارد مي‌كنند از اين رو بهترين گزينه براي پاك كردن آرايش صورت هستند.
برخي زنان براي پاك كردن آرايش صورت از دستمال يا پنبه استفاده مي‌كنند كه اين روش به دليل ايجاد اصطكاك ميان پوست صورت و پنبه يا دستمال پوست را ضخيم و در دراز مدت چين و چروك ايجاد مي‌كند.اگر استفاده از لوازم آرايش درست و در حد اعتدال باشد پيري زودرس ايجاد نخواهد شد همچنين زنان مي‌توانند از كرم‌هاي ضد آفتاب رنگي به جاي كرم پودر استفاده كنند.

- برخي از محصولات آرايشـــي چشم مقادير خطرناكي سرب دارند؟
خط چشم يكي از پرطرفدارترين لوازم آرايشي است كه به ميزان بالايي سرب دارد. بايد استفاده از اين محصول آرايشي را به حداقل برسانيد و هنگام خريد آن به يك مركز معتبر مراجعه كنيد. بسياري از خط چشم هايي كه به صورت تقلبي در بازار عرضه مي شوند، مي توانند سلامت چشم هاي شما را به خطر بيندازند.

لوازم آرايش,محصولات آرايشي, استفاده از لوازم آرايشي

- پنكيك پودري بيشتر از همه عمر  مي‌كند
هر پنكيك پودري را حداقل مي‌توان 2 تا 3 سال استفاده كرد به شرط آنكه در محيطي خشك و خنك نگهداري شوند اما پنكيك‌هايي كه منشا گياهي دارند چون مقدار بسيار كمي آب در آنها وجود دارد درنتيجه رشد باكتري‌ها در آنها محتمل است. بنابراين اول از همه به برچسب پنكيك‌تان نگاه كنيد اگر روي آن عبارت گياهي << botanical>> وجود داشت يا نوشته بود كه داراي موادي چون بابونه، آلوورا، بامبو، چاي سبز يا…. است، بايد در نگهداري آن دقت بيشتري كنيد چون در آنها مقداري آب وجود دارد. پودرهاي فشرده تا 2 سال و پودرهاي نرم را تا 3 سال مي‌توانيد استفاده كنيد.

- سازمان بهداشت جهاني برچسب تاييد روي تمام محصولاتي كه به بازار عرضه مي شوند، مي زند؟
فراموش نكنيد كه بسياري از توليد كنندگان لوازم و محصولات آرايشي و بهداشتي حتي بدون مجوز در حال توليد و پخش محصولات هستند چه برسد به اين كه اين محصولات بخواهند مجوز سازمان هاي معتبر نظارتي را داشته باشد. مسئوليت شما چند برابر است. اين شما هستيد كه بايد سراغ محصولات مورد تاييد برويد.

- برس را بشوييد تا سالم بماند
دقيقا همان قانوني كه درباره پنكيك‌ها وجود داشت در مورد رژگونه‌هاي پودري هم صدق مي‌كند يعني اگر در مواد تشكيل‌دهنده آن آب وجود نداشته‌ باشد، مي‌توانيد تا مدت‌ها يعني 2 تا 3 سال از آن استفاده كنيد البته اگر رژگونه كرمي باشد، بايد هرسال آن را عوض كنيد. اگر مي‌خواهيد عمر رژگونه را زياد كنيد به طور مرتب برس آن را بشوييد و رژگونه را در محيطي تاريك و خشك نگهداري كنيد.اگر رژگونه‌تان مرطوب يا نم‌دار شود احتمال رشد باكتري‌ها در آن تسريع مي‌شود.

- كداميك از موارد زير شايع ترين نوع عارضه به دليل استفاده از محصولات آرايشي محسوب مي شود؟
ايجاد حساسيت و آلرژي
آسيب ديدن ناخن ها به دليل ناخن مصنوعي و لاك
خراشيدگي چشم به دليل لوازم آرايشي چشم.
يكي از شايع ترين خطرات، خراشيدگي قرنيه چشم است. اين امر مي تواند، منجر به عفونت هاي بسياري شود. چنانچه اين خراشيدگي را پشت گوش بيندازيد حتي مي تواند به سطح بينايي شما نيز آسيب بزند. در بسياري از مواقع آسيب به چشم منجر به ريزش مژه ها، ايجاد زخم و التهاب و در مواردي كورشدن مي شود.

- شواهدي مبني بر اين كه استفاده از لوازم آرايش منجر به سرطان مي شود، وجود ندارد؟
طبق آخرين تحقيقاتي كه در اين زمينه صورت گرفته، شواهد زيادي براي اثبات اين امر وجود ندارد اما برخي از آزمايش ها احتمال رشد سلول هاي سرطاني را به دليل برخي از تركيبات سمي و خطرناك موجود در لوازم آرايش هاي غيراستاندارد نشان مي دهد. همچنان تحقيقات بسياري براي اثبات اين مسئله در حال انجام شدن است.

- رژلب‌ها را شريك نشويد
از آنجا يي كه رژلب‌ها مدام با لب‌ها در تماس هستند، بهتر است هر سال عوض شوند البته در رژلب‌ها آبي وجود ندارد بنابراين احتمال فاسد شدن آنها بسيار كمتر است، البته اگر اخيرا بيمار بوده‌ايد بهتر است رژ خود را دور بيندازيد.هيچ‌گاه رژلب خود را به كسي قرض ندهيد يا از رژ كسي استفاده نكنيد چون احتمال سرايت بيماري از اين راه بسيار است.

منبع:

https://www.beytoote.com/attire/service-attire/that5-use-غير مجاز مي باشدmetics.html