در خريد غذاساز بايد به چه نكاتي توجه كنيم؟

۹ بازديد

آشپزي براي افراد زيادي لذت‌بخش است؛ اما گاهي فرآيندهاي طولاني و خسته‌كننده‌اي دارد. اگر از خانم‌هايي كه هر روز آشپزي مي‌كنند بپرسيد كه كدام بخش غذا درست كردن سخت است، مي‌گويند آماده‌سازي مواد؛ مانند رنده كردن، خرد كردن، هم زدن و غيره. اگر اين كارها هر روز تكرار شوند، علاوه بر اينكه زمان زيادي از شما مي‌گيرند؛ فشار زيادي نيز به دست و گردن شما وارد مي‌كند.  غذاساز چه ماركي خوبه؟ خوشبختانه در دنياي ماشيني امروز، راهي براي ساده‌تر كردن اين مراحل وجود دارد. با استفاده از غذاساز مي‌توانيد كارهايي مانند رنده كردن، هم زدن، خرد كردن و… را به‌راحتي و به‌سرعت انجام دهيد؛ بدون اينكه فشاري به بدن خود وارد كنيد. در اين مطلب امكانات غذاساز و نكات مهم درباره آن‌ها را بررسي مي‌كنيم تا اگر قصد خريد اين دستگاه را داريد، انتخاب مناسبي داشته باشيد و با گذشت زمان از خريد خود پشيمان نشويد. 

يك غذاساز كارهاي زيادي از جمله خرد كردن، رشته رشته كردن، آسياب كردن، ورقه كردن، رنده كردن، هم زدن و پوره كردن را براي شما انجام مي‌دهد.۱- امكانات غذاسازيك غذاساز كارهاي زيادي از جمله خرد كردن، رشته رشته كردن، آسياب كردن، ورقه كردن، رنده كردن، هم زدن و پوره كردن را براي شما انجام مي‌دهد. هر غذاساز مي‌تواند چند مورد از اين كارها را انجام دهد و حتي مي‌تواند كارهاي بيشتري نيز انجام دهد. به‌طور كلي امكانات هر غذاساز بخشي از اين موارد است: يخ خردكن، آب‌مركبات‌گيري، آب‌ميوه‌گيري، آسياب، خردكن كوچك، رنده ريز و درشت، رنده نگيني، رنده چيپس‌ساز، رنده رشته‌ساز، رنده خلال‌كن، پوره‌ساز، رب‌ساز، مخلوط‌كن، خمير‌زن و همزن. 
قابليت‌هاي يك غذاساز تاثير مستقيمي بر قيمت دستگاه دارد؛ پس بهتر است مدلي را انتخاب كنيد كه فقط قابليت‌هاي مورد‌نياز شما را داشته باشد. براي مثال اگر آبميوه‌گيري داريد، نيازي نيست مدلي را انتخاب كنيد كه آبميوه‌گيري دارد و قيمت دستگاه را افزايش مي‌دهد. 
۲- ميزان صداي غذاسازغذاساز هم مانند هر وسيله ديگري كه موتور دارد و با برق كار مي‌كند، صدايي از خود توليد مي‌كند. صداي غذاسازهاي مختلف تقريبا در بازه ۶۸ تا ۹۰ دسيبل قرار دارد؛ پس حتي بهترين برندها نيز كمي صدا دارند و نمي‌توانيد غذاساز بي‌صدايي پيدا كنيد. 
البته بايد در خريد خود دقت كنيد كه ميزان صداي دستگاه در ابتداي بازه باشد تا صداي آن خيلي شما را اذيت نكند. ۹۰ دسيبل صداي بسيار بلندي مانند يك موتورسيكلت ايجاد مي‌كند و مي‌تواند به قدري آزاردهنده باشد كه شما را از استفاده از غذاساز منصرف كند. 
همچنين بخوانيد: «تابه برقي و نكات مهم در خريد آن»
نكات خريد غذاساز
۳- فضاي مورد‌نياز براي غذاسازغذاساز يكي از وسايل برقي دم‌دستي در آشپزخانه است كه به دليل كاربرد فراواني كه دارد، به ميزان زيادي از آن استفاده مي‌كنيد. بهتر است قبل از خريد، جاي مناسبي در كابينت‌هاي دم‌دستي براي اين دستگاه انتخاب كنيد تا دسترسي به آن براي شما راحت باشد. متناسب با فضايي كه داريد، امكانات مورد‌نياز خود را انتخاب كنيد؛ چون هر‌چه‌قدر قابليت‌هاي غذاساز بيشتر باشد، وسايل اضافه دستگاه و حجم آن نيز بيشتر مي‌شود. 
با توجه به تعداد اعضاي خانواده و ميزان استفاده از دستگاه، حجم مناسبي براي دستگاه انتخاب كنيد.۴- حجم ظرف غذاسازغذاساز براي هر يك از قابليت‌هاي خود ظرف‌هاي جداگانه‌اي دارد و هركدام سايز و حجم مشخصي دارند. براي مثال حجم ظرف خردكن يك غذاساز ۲ ليتر و حجم ظرف مخلوط‌كن آن ۱.۵ ليتر است. علاوه بر حجم ظرف، سايز دهانه ظرف نيز مهم است. براي مثال اگر اگر سايز دهانه ظرف خرد‌كن كوچك باشد، مجبور مي‌شويد قبل از اينكه سيب‌زميني را داخل ظرف بريزيد، آن را به ۲ يا سه قسمت تقسيم كنيد. 
با توحه به تعداد اعضاي خانواده و ميزان استفاده از دستگاه، حجم مناسبي براي دستگاه انتخاب كنيد. اگر حجم ظرف كوچك‌تر از ميزان مورد‌نياز شما باشد، مجبور مي‌شويد چند بار پياپي از دستگاه استفاده كنيد؛ كه هم زمان زيادي از شما مي‌گيرد و هم خسته‌كننده است. اگر هم حجم ظرف بزرگ‌تر از اندازه مورد‌نظر شما باشد، فضاي زيادي را در آشپزخانه اشغال مي‌كند و در هر بار استفاده، بيش از ميزان مورد نياز برق مصرف مي‌كند. 
نكات خريد غذاساز
۵- عملكرد لحظه‌ايعملكرد لحظه‌اي يا Pulse يك عملكرد منقطع است كه باعث مي‌شود مواد داخل ظرف به شكل يكنواخت‌تري خرد يا مخلوط شوند. در اين حالت چرخش‌ها پر‌قدرت و لحظه‌اي هستند؛ به همين دليل زماني كه مواد كمي داخل ظرف باشد، خرد كردن آن‌ها در اين حالت ساده‌تر مي‌شود. 
همچنين برخي از غذاسازها قابليت تنظيم سرعت دارند كه به شما كمك مي‌كند براي مواد غذايي مختلف از سرعت‌هاي متفاوتي استفاده كنيد، تا دستگاه عملكرد بهتري داشته باشد و شما هم نتيجه بهتري بگيريد. مدل‌هاي ساده تنها حالت خاموش و روشن دارند؛ اما مدل‌هاي پيشرفته حتي تا ۱۵ حالت مختلف براي سرعت در نظر گرفته‌اند. 
علاوه بر اينكه جنس بر زيباي دستگاه تاثير مي‌گذارد؛ در طول عمر دستگاه و سهولت تميز كردن آن نيز موثر است.۶- جنس بدنه غذاسازجنس هر دستگاه به دلايل مختلفي از اهميت زيادي برخوردار است. علاوه بر اينكه جنس بر زيباي دستگاه تاثير مي‌گذارد؛ براي طول عمر دستگاه و تميز كردن آن نيز اهميت زيادي دارد. براي مثال استيل ضد‌زنگ استحكام زيادي دارد و تميز كردن آن نيز ساده است. غذاساز پركاربرد است و دفعات زيادي بايد آن را تميز كنيد يا بشوييد؛ پس جنسي را انتخاب كنيد كه علاوه بر راحتي شست‌وشو، در بلند‌مدت تغيير رنگ ندهد. اگر بدنه از جنس پلاستيك و سفيد رنگ باشد، ممكن است با گذشت زمان و بعد از چند سال زرد شود و ديگر قابل تميز شدن نباشد.
ظرف‌هاي غذاساز نيز از جنس پلاستيك شفاف، شيشه يا استيل هستند كه هر كدام مزايا و معايب خود را دارند. استيل دوام بيشتري دارد و به مرور خراب نمي‌شود؛ اما نمي‌توانيد مراحل آماده‌سازي غذا را داخل آن ببينيد. از طرفي مواد‌غذايي داخل ظرف پلاستيكي يا شيشه‌اي قابل مشاهده هستند؛ اما اين ظرف‌ها به مرور كدر مي‌شوند و خش روي آن‌ها ايجاد مي‌شود. 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.